Välkommen till Kost & Prestation

Kost och Prestation är ett företag inom nutrition och hälsa som drivs av mig, Malin Olofsson, leg. dietist med särskild kompetens inom idrottsnutrition och idrottsmedicin.

Om Kost & Prestation



Malin Olofsson

Jag arbetar till vardags som dietist på Skaraborgs Sjukhus i Lidköping och håller även föreläsningar och event inom kost och hälsa regelbundet. Jag är utbildad löptränare via SISU och Run Academy och har uppdrag av bl.a. Springtime som löpledare och kostföreläsare. Jag är själv aktiv inom uthållighetsidrott med fokus främst på långdistanslöpning och cykling. Jag har även ägnat mig åt innebandy på elitnivå under många år och har bl.a. tagit SM-guld med Rönnby Tigers. Jag har styrelseuppdrag i SFIN, svensk förening för idrottsnutrition, där vi i styrelsen aktivt arbetar för att främja idrottsnutritionen och dess utveckling

Idrottare


För att lyckas som idrottare krävs en helhetssatsning både vad gäller tid och engagemang. Kosten tillsammans med en bra balans mellan träning och återhämtning är A och O för optimal prestation. Det kan vara maten dagen innan som avgör om du lyckas prestera och knipa den sista hundradelen på 100m-loppet, eller som får dig att orka hålla fokus och placera bollen i nättaket innan slutsignalen.

En ökad medvetenhet om kostens betydelse har många fördelar både inom idrotten och i det vardagliga livet.

Jag skräddarsyr föreläsningar, utbildningar och praktiska moment efter era önskemål. Mat och prestation, återhämtning, muskelbygge, vätska eller viktnedgång – jag anpassar materialet efter just er idrottsgren och målsättning. Exempel på innehåll i en föreläsning kan vara:

  • Energibehov - Vad avgör hur mycket energi man behöver?
  • Kolhydrater, fett och protein – Behöver man äta av alla näringsämnen och vad fyller de för funktion i kroppen? I vilka livsmedel finner man dem? Hur mycket behövs för att prestera inom just din idrott?
  • Måltidsordning - Hur bör en dags mat se ut? När bör man äta för att prestera när det gäller?
  • Uppladdning - Hur bör kost- och vätskeintaget se ut under tävling/match? Hur genomför man en kolhydratuppladdning inför ett maraton eller annat långlopp?
  • Vätska - Hur mycket vätska behöver man? Spelar det någon roll vad man dricker?
  • Återhämtning - Vad bör man äta för att optimera sin återhämtning?
  • Kosttillskott - Finns det några kosttillskott som förhöjer prestationen? Vad fyller de olika vitaminerna och mineralerna för funktion och får man i sig tillräckligt via kosten eller bör man supplementära med tillskott?

    Låter det intressant? Jag hjälper er och era idrottare att öka sin förståelse om kostens betydelse för optimal prestation både teoretiskt och praktiskt.

    Planerar ni att ha ett träningsläger? Mellan träningspassen behövs återhämtning så ta tillfället i akt och låt mig inspirera Era aktiva till en bra kosthållning! Jag kan även hjälpa er ledare att planera maten och se till att era aktiva får den återhämtning de behöver så att de är påfyllda till varje pass.

    Praktiska moment:

    Teambuilding med matlagning som fokus: Lär er laga mat med bra näring och energiinnehåll som säkerställer god återhämtning efter uttömmande pass.

    Allmänt, motionärer:

    Oavsett träningsnivå så är medvetenheten kring kosten en viktig komponent. Har du precis börjat träna och vill få en bättre kunskap och medvetenhet kring kosten? Kanske behöver du personlig rådgivning gällande val av livsmedel i butiken och inspiration till en mer hälsosam matlagning? Kontakta mig så gör vi upp en plan som passar just dig och din livssituation.

  • Företagshälsa:

    Jag inspirerar era medarbetare till att välja en kost som förebygger ohälsa, ökar välbefinnandet och prestationsförmågan. Med en ökad medvetenhet om kosten kan man stärka immunförsvaret, hålla blodsockret på en jämn nivå och därigenom prestera bättre på jobbet. Investera för framtiden genom att minska sjukskrivningskostnaderna och ge Era medarbetare förutsättningar att välja en sund och hälsosam livsstil.

    Jag kommer till Ert företag och håller föreläsningar på en nivå som passar er. Funderar Ni på att ha en utbildningsdag/konvent för era medarbetare? Låt mig vara en del av dagen och inspirera till en sund och hälsosam livsstil både vad gäller mat och motion som ger välmående och presterande medarbetare.

    Ett exempel på innehåll i en föreläsning:

    Hur ska man tänka kring maten vid skiftarbete?

    Skiftarbete där nattskift ingår kan innebära minskad fysisk aktivitet och sömn, förändrat mönster för kostintag samt påverkad ämnesomsättning. Flertalet studier har gjorts beträffande skiftarbete och det tyder på att en bra struktur på måltider i samband med nattpass kan bidra till att motverka skiftarbetets negativa effekter på hälsan.

    Friska och produktiva medarbetare är nyckeln till lönsamhet i företaget!

    Prisexempel idrottare

    Vill du optimera dina resultat? Jag analyserar dina intag och hjälper dig att få i dig tillräckligt med energi och rätt fördelning av näringsämnena. Du får teoretisk kunskap och praktiska verktyg till att själv planera och lägga upp kosten för att prestera som bäst när det gäller!

  • Kostanalys, näringsberäkning, professionell och individanpassad kostrådgivning fördelat på två tillfällen á 60min.
  • Individuell kostrådgivning för att få stöd med att utveckla/förändra dina nuvarande kostvanor, 60 min.
  • Återbesök för uppföljning och utvärdering.
  • Pris beror på omfattningen av föreläsningen, kontakta mig för offertförslag.

  • Prisexempel Företag

  • Pris beror på omfattningen av föreläsningen, kontakta mig för offertförslag.
  • Föreläsningar 2015

  • Västerås Cykelklubb
  • IFK Arboga Innebandy (Bas och avancerad nivå)
  • Köpings CK
  • Örebro Simallians (Bas och avancerad nivå)
  • KFUM Örebro (Bas och avancerad nivå)
  • Västanfors IF Fotboll
  • Svenska Ridsportförbundet
  • Celiakiförbundet
  • Training Camp - Jogga Yoga


  • Övriga uppdrag

  • Regionalt Cancercentrum
  • Springtime Travel
  • Run Academy
  • Samarbetspartners

     

     

    Kontakta